2. Kapitola
Prvá a hlavná zásada ohľadom repertoáru —> Nech sa budete snažiť akokoľvek, NIKDY NEVYHOVIETE VŠETKÝM! Platí staré známe: “Sto ľudí, sto chutí”. Kde je jeden šťastný a bez seba, že som mu zahral jeho pesničku a ide na mňa prepísať majetok, druhý už červený od zlosti hromží, že: “Takto sa u nás nehralo!”, “Nezaspieval si to tak ako sa to spievalo u nás!”, a najradšej by mi to ukázal sám(keby vedel).
Pamätám si, ako staručký manželský pár niekde pri Jaslovských Bohuniciach na mňa zazeral lebo som nehral podľa ich gusta. Darmo som im prišiel zahrať do uška na želanie. Aj keď som vedel zahrať, čo chceli, aj tak nebolo dobre. Keby dedko nepotreboval tú barlu kvôli stabilite, tak mi asi natiahne, čo ho vykrúcalo keď som hral 🤷♂️ Treba sa snažiť vyjsť v ústrety, samozrejme, ale keď to nejde, proste neriešiť. Ľudia sú všelijakí. Všetci máme svoje problémy a niektorí si ich filtrujú na okolí.
Zostavenie repertoáru. Drvivú väčšinu môjho repertoáru tvoria všeobecne známe piesne. Prečo? Ľudia sa chcú baviť na niečo, čo poznajú, čo si vedia zaspievať. Tu si nenavyberáte. Keďže je to tanečná akcia, tak v rytmoch valčíka, polky, čardášov a tanga. To sú 4 základné typy tancov, ktoré potrebujete mať zastúpené v každom tanečnom kole. Využitím internetu, či dostupných spevníkov to nie je problém dať dnes dokopy.
Keď toto máte, ďalším bodom je zastúpenie lokálnych piesní. Ak by ste sa aj chceli pohybovať len vo vašom regióne, niektorým výrazným piesňam iných regiónov sa nevyhnete(Oči, Oči, A ja taká dzivočka, Goraľu,..). Pred každou akciou sa pýtam na regionálne zloženie svadobčanov. Ja som chcel mať vždy širšie pole pôsobnosti. Svadbu som hral na SVK už asi v každom regióne a preto viem, aké dôležité je pripraviť si aspoň niekoľko piesní z danej oblasti. Ideálne čo najviac, pretože ak aj by to ľudia nevyžadovali, vy ste pre úspech urobili maximum.
Doteraz som hovoril o tanečnom repertoáre. No čo v prípade toho koncertného? Či tak ako sa často hovorí “repertoáru na počúvanie” v spojení so svadbou? A prečo toto vlastne cimbalovka chce riešiť?
Muzikanti, ktorí hrávajú v cimbalovkách, už dávno nie sú len samoukmi. Drvivá väčšina má aspoň nejaké základy v ZUŠ, mnoho z nich si dokonca s hrdosťou odvádza dane z tohto povolania. Ako zainteresovaný môžem povedať, že všeobecne sa na Slovensku výrazne zvýšila úroveň medzi muzikantmi. To má vplyv napr. aj na rozširovanie repertoáru. Podstatné je uvedomiť si, že pre človeka je prirodzené mať v sebe túžbu ukázať viac, keď na to viac má. Čo s tým, aby to nebolo len hladkanie si ega? Jedna z vecí ako to “predať” na svadbe je NAČASOVANIE. (Čo sú ďalšie vysvetlím neskôr)
Aj na takej svadbe je priestor započúvať sa do tónov Brahmsa, či Armstronga v podaní cimbalovky. Ja pre tento repertoár využívam konkrétne tieto časti svadby: odobierku, obrad, gratulácie, večeru, krájanie torty. V podstate čas, keď sa netancuje, nespieva. Aj vďaka tomu ma ľudia oslovujú a mám množstvo kladných reakcií, zážitkov. Za všetky spomeniem jeden.
Počas večere sme začali hrať skladbu Air od Bacha. Akonáhle dozneli posledné tóny, svadobná mama sa postavila a začala uznanlivo tlieskať. Následne sa postavili všetci svadobní hostia a venovali nám niekoľko sekúnd trvajúci potlesk.
Veru, úspech svadby nemusí byť závislý len od toho, či zahráte “Načo pôjdem domov”. Svadba má repertoár, ktorý jednoducho zahrať musíte. Ale priestor viete nájsť aj pre niečo navyše. Aby bol aj vlk sýty, aj ovca celá 😉
Ostaňte naladení 🎻
Milan Veróny
Comentarios